Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Varför tystnade det om rådhuskvarteret?

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Mån Okt 18, 2004 8:48    Rubrik: Varför tystnade det om rådhuskvarteret? Citera

När ska poltikerna ta den offentliga debatten om Kristianstads framtid på allvar? Det undrar Olle Johansson, Kristianstad, och uppmanar till ett större engagemang.

Varför tystnade det om rådhuskvarteret?

Publicerad i Kristianstadsbladet: 18. Oktober 2004 02:00

Ytterligare några tankar och frågor kring rådhuskvarteret efter ett sammanträffande med Michael Anefur (kd) på rådhuset den 22 september. Detta möte, som alltför mycket gled över i allmänna ordalag och inte fokuserade på nyttan för Kristianstad med en flytt av förvaltningen till Södra Kasern. Än i dag har ingen bemödat sig om att svara på mina två tidigare insändare i ämnet, vilket jag förväntat mig om dialogen mellan kommuninvånarna och de politiska partierna i Kristianstad skall vara trovärdig.

Den omöjligheten besannades tyvärr vid mötet med tillväxtkommunalrådet, eftersom man inte vill inse nyttan av en flytt av förvaltningen till ändamålsenliga lokaler, när det för en gångs skull finns en möjlighet till lediga lokaler med ypperligt läge och stor tillgänglighet för kommuninvånarna.

Det sades vid mötet, att det inte finns några arkivlokaler, och hänvisades till gjorda investeringar i reservkraft och it. Det sades också, att ytorna på Södra Kasern inte skulle räcka till även om det samtidigt sades, att kommunen kommer att flytta komvux från före detta "Byggnaden för lärarutbildning", med andra ord kommer ännu fler ytor att friställas. Likaså skulle gymnastiksalen kunna ersättas med en byggnad på annat ställe så denna byggnad eventuellt skulle kunna användas till arkivbyggnad om det skulle behövas.

Det förvånar mig, att man avspisar Norrportens utkast till nya lokaler med att det bland annat saknas arkivutrymme. Enligt uppgift lär det inte vara några problem eller konst att tillskapa ytterligare 1300 kvadratmeter.

Allt tal om att ytorna inte skulle räcka till visar tydligt att viljan inte finns eller inser man inte den stora nyttan av att frilägga rådhuskvarteret till bostäder och annan verksamhet till stor nytta för Kristianstads centrums utveckling och att centrum inte "kantrar".

Det nämns inte heller vilka gigantiska summor, som krävs för att rådhuskvarterets lokaler skall uppnå handikapp- och ändamålsenlig standard och, märk väl, det kommer aldrig bli samma tillgänglighet som i lokalerna på Södra Kasern.

Att enligt tillväxtkommunalrådet (Kb 14/9) handikappanpassa själv rådhusbyggnaden får väl inte utesluta och omkullkasta en möjlighet att utveckla Kristianstad genom en flyttning av förvaltningen till ett kontorshus, som redan finns och är tomt och med stor tillgänglighet för kommuninvånarna. Denna förvaltningsflytt, som dessutom skulle vara synnerligen positivt för hela vår stads utveckling, eller är denna negativa hållning till en flytt en form av viljeyttring?

Jag anser att denna fråga borde få minst samma dignitet som profilarbetet. Eftersom det gäller utvecklingen av Kristianstads centrum, vilket även borde ligga tillväxtkommunalrådet och alla andra kommunpolitiker varmt om hjärtat. I Landskrona och Helsingborg inser man nyttan av attraktiva centrala bostäder, som kan medföra nya kommuninvånare med breddad skattebas, som följd och som kan tillföra nya arbetstillfällen till vår kommun. I synnerhet, som ytorna för centrala bostäder är starkt begränsade och man kan se en ökad vilja att bo centralt.

Allt prat om att det inte är ett politiskt ärende förstår väl överhuvudtaget ingen. Om inte så är fallet gör det till ett sådant, men skyndsamt. Detta är mycket viktigt för utvecklingen av Kristianstads centrum, som är navet i hela vår kommun! Tillfället kommer aldrig igen!

Det får absolut inte heta: "Dä gaur änte". Den kommunala ledningen och den politiska ledningen måste helt enkelt i ord och handling visa vad man tycker om dialogen genom att själv deltaga i densamma. I synnerhet efter att ha läst i Kristianstadsbladet: "Det måste till ett brett samarbete. Öppenhet är viktigt, alla vägar är inte upplåsta, utan nu är tankar, idéer och kreativa uppslag välkomna". Det är kanske dags att på bred front göra som i Sala att bilda en stadsförnyelseförening.

Det stod att läsa i Kb den 10 februari: "När tjänstemännen har utredningen klar är det upp till politikerna om flytten blir verklighet. - Vi informerar den politiska ledningen om situationen kontinuerligt. Blir det sedan aktuellt att sälja rådhusbyggnaderna är det ett beslut som kommunfullmäktige måste fatta, säger Agne Furingsten."

Tyvärr anser eller inser inte vårt tillväxtkommunalråd, att detta är en politisk fråga!

Att denna viktiga fråga inte lyfts upp på politisk nivå är helt oförståeligt, då det gäller en viktig del av vår kommuns framtid och bollen ligger till 100 procent hos våra politiker, som vi givit förtroendet att sköta Kristianstads utveckling, att inte utnyttja detta tillfälle är beklagligt.

Mitt förslag: Politiker! Sätt er ner ännu en gång och låt förnuftet segra och inled en ny förhandlingsrunda med Norrporten. Märk väl detta tillfälle kommer aldrig igen!

Med anledning av många obesvarade frågor vill jag få mig tillsänt en kopia av den utredning och den ekonomiska kalkyl, som ligger till underlag för detta beslut att inte flytta förvaltningen.

Även om tillväxtkommunalrådet ordnade ett möte kan inte detta anses, som ett svar på en fråga, som är ställd i Kristianstadsbladet eftersom detta är en mycket viktig fråga för vår stads framtida utveckling, som berör alla kommuninvånare. Samma sak gäller alla andra partier i Kristianstads kommun, som överhuvudtaget inte svarat alls. Detta trots att frågorna har upprepats två gånger.

Jag tror att i längden vinner man trovärdighet om det svaras på ställda frågor och ordet dialog lever då upp till sin rätta innebörd. Det skapar om något dessutom en profil på kommunen Kristianstad. Attityden är alltid viktig mot omvärlden. Kanske att träffas över en kanelbulle skulle kunna var en öppning. Det skulle vara skoj att få bjuda på den, då om inte minst skulle ju alla som vill Kristianstad väl pratas vid och mötas. Tänk så många vi kunde bli, alla har vi ju rätt och fel. Kanelbullen bjuder jag gärna på och Duvanders ställer säkert gärna upp så vi kan träffas. Skulle detta vara något så hör gärna av "dej", Kristianstad är ju en god bit av Skåne eller hur, som kan bli ännu "goare".

Se dessa frågor, som att jag älskar och är stolt över mitt Kristianstad, och jag har också fått stort bifall av åtskilliga jag talat med och ingen förstår att inte någon vill svara offentligt på dessa viktiga frågor för vår stads bästa, när uppsåtet är gott. Det är väl ändå med den öppna dialogen vi kan stärka Kristianstad tillsammans?

Olle Johansson

Kristianstad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15