Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
På tal om ”Spirit of Food”

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad.
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Lör Mar 01, 2008 18:31    Rubrik: På tal om ”Spirit of Food” Citera

På tal om ”Spirit of Food”

Jag lämnade in ett medborgarförslag till Kristianstads Kommun den 21/11 2007, som jag hoppas skulle kunna bidraga till den positiva utvecklingen av Kristianstad och stärka kommunens profil.

Mitt förslag är upplåt Stora Torg till försäljning av lokalt producerade och förädlade livsmedel. Detta skulle om något skapa innehåll i vår stads profil ”Spirit of Food” och göra staden mer unik.

Detta skulle kunna genomföras genom att bjuda in alla lokala odlare och förädlare av mat och livsmedel, att GRATIS utnyttja unika vagnar eller stånd framtagna av Kristianstad Kommun, som är färgsatta i ”Spirit of Food” färgerna.

Som motprestation att dessa platser upplåts GRATIS på Stora Torg, skulle intressenten förbinda sig i kontrakt att hålla öppet ett förutbestämt av årets lördagar eller gärna fler veckodagar eller vad som kan finnas lämpligt beroende på säsong, samt att förvalta sin saluvagn eller torgstånd under kontraktstiden.

Det är den lokalt odlade och förädlade maten som sätter sin unika prägel på Kristianstad, så är det på alla matmarknader jag besökt runt om i Europa på en matmarknad, där bjöd man in varje månad en gästkock.
Vid plats kunde även lokalt producerande hantverkare inbjudas.

Skapandet av Stora Torg, som stadens ”Spirit of Food” torg skulle dessutom stärkas av där redan etablerade restauranger, som kan vidareutvecklas genom denna förstärkning.

Stora Torg har även historiskt använts, som torghandelsplats och även nu senast under ombyggnaden av Lilla Torg.

Stora Torg som torghandelsplats skulle bidraga till en förstärkning av centrum norrut och att obalans i centrum inte uppstår.

Ett skyndsamt återställande av stora delar rådhuskvarteret till bostäder bidrar också till att den nordvästra delen av centrum stärks, vilket även Handelns Utredningsinstituts Fredrik Bergström yttrade vid ett besök här i Kristianstad.

Den etablerade torghandeln på Lilla Torg skall fortgå med frukt och grönt, men med enhetliga torgstånd, så fungerar det i t.ex. på Möllevångstorget i Malmö. Den torghandel som inte säljer frukt och grönt kan förslagsvis flyttas till ytan mellan resecenter och Intersport.

Organisationer som skulle kunna vara behjälplig i denna utveckling är
”Bondens egen Marknad” ( www.bondensegen.com ) och Slow Food ( www.slowfood.se www.slowfoodscania.com ).

För att ytterligare förstärka Kristianstads kommuns profil ”Spirit of Food” bör även hemsidan www.spiritoffood.se översättas till tyska och engelska.

Se detta förslag som en förstärkning av ”Spirit of Food” profilen, och som berör alla kommuninvånare och som även kan låta tala om sig i vår omvärld. Förslaget skall ses som en idéskiss, som inte är huggen i sten utan kan naturligtvis modifieras.

Jag ser även, att min idé ligger i linje med vad revisionsfirman Öhrlings kommer fram till i sin genomlysningsrapport, att förstärka kommunprofilen och en förbättrad dialog.

Fånga upp idéer och stärk den goda ”vi andan” genom regelbundna ”byastämmor” för Kristianstads centrum.

Olle Johansson
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad. Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15