Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Öppet brev till bästa kommunalrådet Bengt Gustafsson

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad.
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Fre Feb 29, 2008 19:07    Rubrik: Öppet brev till bästa kommunalrådet Bengt Gustafsson Citera

Öppet brev till bästa kommunalrådet Bengt Gustafsson Kristianstad 080229

Jag som skriver här heter Olle Johansson, jag värnar mycket om centrums positiva utveckling.

Jag lever och verkar med mitt företag i fjärde generationen i samma
familj och den femte är på väg in i Kristianstads centrum.

Med ovanstående uttalande av Dig som ansvarsfullt kommunalråd ser jag
framemot en förklaring.
Vad menas med Ditt uttalande i Kristianstadsbladet 080221 ”Ett led

att dra ner på trafiken i centrum är att höja parkeringsavgifterna. Ökade kostnader hjälper cirkulationen.”

• Är det på något vis besvärande med den centrala handeln och företagsamheten i centrum? Alla bor inte vid en busshållplats eller kan cykla till centrum, vilket naturligtvis varit optimalt ur miljöhänseende, eller finns det ingen plan för ännu mer ökat behov av p-platser?

Jag är naturligtvis en stor förekämpe för en god miljö med en levande landsbygd och med en utbyggd kollektivtrafik, men det får inte vara till priset av utslagning av arbetstillfällen.

• Att ökade kostnader för besökaren skulle vara en hjälp att öka cirkulationen är i för sig rätt, men är det allvarligt menat att våra besökare skall skrämmas iväg p.g.a. att man upplever det för dyrt att stanna kvar eller besöka Kristianstad centrum. Det är inget som främjar dem som bedriver sina verksamheter eller tjänar sitt uppehälle just i centrum.

Att säga man behöver öka cirkulationen i centrum bör väl tolkas, att det finns för få p-latser just, när människor är lediga och har tid att besöka vår stad och gynna vår stora arbetsplats Kristianstads centrum.

Detta i synnerhet, när p-verksamheten omsätter 22 miljoner kronor. Dessa pengar borde öronmärkas till just utbyggnader av p-platser och andra åtgärder för att attrahera fler och öka tillgängligheten i centrum. Det får absolut inte bara gå in i den allmänna budgeten, som en dold kommunalskatt, vilken redan idag är bland de högsta i Skåne.

• Det borde inte vara ett självändamål att just kommunen själv skall bedriva parkeringarna. Varför inte ett parkeringsbolag som består av olika intressenter kommun, handel, fastighetsägare och kanske intresserade kommuninvånare?

Låt obligationslån betala P-hus och utvecklingen av Kristianstads entrum.

På vilket sätt är den externa handelns generande av trafik mer miljövänligt? Resoneras det på samma sätt, när kommunen säljer vår mark till externa handeletableringar? Höjer kommunen markpriset för att minska trafiken till dessa aktörer, vilket borde vara följden av ovanstående uttalande?

Enligt Svenska Naturskyddsföreningen och Boverket är det de externa handelsetableringar, som genererar mest miljöskada med ökad trafik, när det gäller handel.

Boverkets skrift:
"Dags att handla nu, Detaljhandeln och en hållbar samhällsutveckling"

Ö. Torg etableringen kommer att stärka centrumhandeln, men framsläppandet av en extern shoppinghandel blir förödande för centrum, vilket har blivit effekten på åtskilliga platser runt om i vårt land.

Utvecklingstakten av handelsytor måste stå i paritet med befolkningsutvecklingen och köpkraftsutvecklingen, annars blir utslagningar av arbetstillfällen. Det mellankommunala sambandet är också mycket viktigt för ett levande Skåne NO, som gagnar alla och miljön i våra trakter.

Tänk på tillgänglighet för ALLA plus många andra värden som vårt centrum i Kristianstad har idag.

Våga styra upp marknadskrafterna med plan och bygglagen, vilket även Boverket, Länsstyrelsen i Skåne och Svenska Naturskyddsföreningen förespråkar.

I Sölvesborg, Varberg och i många orter i Sverige är besökarna ingen belastning eller en ”kassako” genom höga parkeringsavgifter.

Här följer ett utdrag från Varbergs hemsida:

”Parkera gratis i Varberg

I Varberg kan du parkera din bil helt gratis!

Längsta uppställningstid är i allmänhet 24 timmar i följd under vardagar, utom dag före sön- och helgdag, såvida inte annat anges under parkeringsmärket.

Undantaget är översta plan på Parkeringshuset Briggen, där längsta uppställningstid är 3dygn.

Använd P-skiva

På vissa ställen är det kort parkeringstid. Det gäller särskilt i centrum, där det dessutom oftast krävs parkeringsskiva på platser som är tidsbegränsande 1 - 4 timmar.”

Här följer några frågor:

• Vilken förhöjd p-taxa skall gälla vid ”Arenans” tilltänkta parkeringsplatser så att så lite miljöskada uppstår enligt ovanstående resonemang?

• Hur ser planen ut för de tillfälliga p-platser vid byggandet av Ö. Torg, så att inte västra delen av centrum kantrar och A-lägen blir C-lägen för etablerade verksamheter, vilket även Handelns Utredningsinstituts Fredrik Bergström befarade vid ett besök här i Kristianstad?

När det gäller Arenan så är p-platserna redan projekterade, centrum sysselsätter många som levererar in kommunalskatt till en del av finansieringen av Arenan, så m.a.o. det är mycket viktigt och brådskande, att denna plan tas fram omgående och så ingen utslagning av arbetstillfällen blir realitet!

400 extra parkeringsplatser på Ö. Torg är naturligtvis bra, men är det inte bara ett behov som täcker dessa ytterligare butiksytors behov?

• Vad är nu planen, när gäller norr om Stora Torg, vilket det pratades mycket om för några år sedan?

• Vad, när och var planeras för p-platser för omvandlingen av rådhuskvarteret?

• Vad, när och var planeras för p-platser för omvandlingen av stationsområdet och flytten av resecentrum, där ett byte även från bil till allmänna kommunikationer vid stationen kan förväntas öka?

• Hur ser planen ut för ett ökat behov av p-platser för en ökad förtätad stad med behov av månadsparkeringar?

• Hur ser planen ut för ett ökat behov av p-platser ”arbetsplatsparkeringar” för alla, som inte kan åka kollektivt, och som har sin utkomst från centralt belägna arbetsplatser?

• Det sades vid Nordplans presentation av handelutredningen, att kommunen tillsammans med Nordplan vidare skulle utreda den övergripande infrastrukturen för centralorten. Vad säger Nordplan om den övergripande infrastrukturen? Borde det inte först göras en övergripande infrastrukturutredning innan man gör lite där och lite där? I min värld är det först helheten som sedan skall bryts ner.

• Samtidigt ber jag få Din syn på mitt medborgarförslag 071120 och även som insändare med vissa tillägg 080118 i K-bladet, som bifogas?

Tacksam för ett konkret och utvecklande svar så fort som möjligt, därför att det är synnerligen viktiga saker för Kristianstads centrums fortsatta positiva utveckling och för alla som är beroende av detta.

Se denna skrivelse som ett led i den förbättrade dialogen, som Öhrlings också skriver om i sin genomlysningsrapport.

Tack på förhand och vänliga hälsningar och en fortsatt trevlig dag.

Olle Johansson

PS Jag sänder också en kopia av denna skrivning till personer och organisationer som också har ett stort intresse i Kristianstads positiva utveckling och som kan bidraga till den positiva dialogen som skall råda i Kristianstad. Jag tar gärna emot åsikter i ämnet. Sprid gärna denna skrivelse, allt för Kristianstads positiva utveckling.

Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra mycket.

Länk till refererade artiklar
Kristianstadsbladet 080221:Biltrafiken i Kristianstad ökar.
Kristianstadsbladet 080222: Kommunstyrelsen får svidande kritik.

www.ikristianstad.nu
www.forumkristianstad.net

Olle Johansson
Ö. Storgatan 41
291 31 Kristianstad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Mån Sep 22, 2008 11:42    Rubrik: Svar från Bengt Gustafsson Citera

Olle Johansson.

Tack för Ditt brev. Det innehåller många frågor och synpunkter. Jag har tyvärr ingen möjlighet att besvara alla dessa just nu men vill för dagen dels meddela att jag tagit emot och läst Ditt brev, dels klara ut en den allra första frågeställningen. I samtal med reportern från Kristianstadsbladet redogjorde jag för min uppfattning att de allra mest centrala parkeringsplatserna kan behöva ha en avgift som medför att cirkulationen för just dessa ökar. Utöver detta sa jag bl a att Kristianstad är en till ytan stor kommun som inte kommer att kunna ha en kollektivtrafik som ersätter bilen och att vi därför måste hitta sätt att ordna parkeringsfrågan. Uttalandet Du citerar avsåg således i huvudsak de platser som idag finns i anslutning till Domus. För övrigt arbetar vi med ett antal olika projekt som kommer att resultera i att antalet parkeringsplatser ökar kraftigt.
Med vänlig hälsning
Bengt Gustafson

"Tack för Ditt brev. Det innehåller många frågor och synpunkter. Jag har tyvärr ingen möjlighet att besvara alla dessa just nu men vill för dagen dels meddela att jag tagit emot och läst Ditt brev......."

Jag trodde att när man ställer seriöst menade frågor att dessa skall besvaras, så har jag fått lära mig i skolan och i mitt yrke för min fortsatta existens.

Jag trodde det samma gällde , när man skriver till sitt kommunalråd, som fått medborgarnas förtroende, men så verkar det tyvärr inte vara i detta fallet efter 6 månaders väntan!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad. Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15