Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Inbjudan till alla politiker i Distriktsnämnden.

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Här kan Du skriva Dina synpunkter om sjukvården.
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Tis Jun 13, 2006 12:19    Rubrik: Inbjudan till alla politiker i Distriktsnämnden. Citera

Mail sänt till alla politiker med e-mailadress i Distriktsnämnden för NÖ Skåne 060615 :

Bästa politiker i Distriktsnämnden.

Med anledning av att nedanstående insändare inlämnad till Kristianstadsblad kanske inte hinner publiceras innan 060619 ber jag er vänligen att gett uttömmande svar på de frågeställningar jag ställt i min insändare innan några beslut fattas i frågan om min familjeläkare Jörgen Flygare.

Era svar kommer jag att även delge till Kristianstadsbladet och publicera på Forum Kristianstad (www.forumkristianstad.net ), eftersom det beslut ni i distriktsnämnden är i färd att besluta är av största allmänna intresse, då det är en fråga som berör mer 2000 väljares (patienters) framtid vad gäller tillgång till sin familjeläkare. Som ansvarsfulla politiker är ni också välkommen att utveckla era tankar i denna fråga på Forum Kristianstad. (www.forumkristianstad.net )

Vänliga hälsningar i hopp om fortsatt bra tillgång till min familjeläkare.

Olle Johansson

PS. Om mot förmodan kommer till ett negativt beslut ser jag framemot en lista med läkare med tillräcklig ledig kapacitet till nya patienter i närheten av Kristianstads centrum.

Insändare även inlämnad till Kristianstadsbladet :

Stöd Sjukvårdsupproret för familjeläkaren Jörgen Flygare!

Nu talas det om att den omtyckte familjeläkaren Jörgen Flygare på Kristianstads Kliniken, som har över 2000 patienter som sina kunder, inte skall få något nytt förordnande och långvarigt samarbetsavtal med Region Skåne!

Är det inte vi patienter som skall ha förtroende för sjukvården och kunna välja den läkare vi har förtroende för eller är det politikernas ideologi som skall få styra?

Bästa politiker glöm inte vem som ger er förtroendet att företräda oss väljare (patienter)!

Hör och häpna Lars-Göran Thulin (s) Perstorp, ordförande i Nordöstra Skånes sjukvårdsdistrikt ville få det att låta som detta berodde på den offentliga upphandlingen.

När ett femtiotal patienter uppvaktade politikerna vid ett möte för Nordöstra Skånes sjukvårdsdistrikt 060523, då Jörgen Flygares vidare öden på Kristianstads Kliniken skulle beslutas och där det dessutom sades att Kristianstads Kliniken var mycket effektiv, vilket måste beaktas i den omtalade offentliga upphandlingen.

Alla beslut måste naturligtvis vara kostnadseffektiva i Region Skåne, men var görs ett läkarebesök till bättre pris och som patienterna har förtroende för än hos Jörgen Flygare på Kristianstadskliniken?

Förklara gärna på vilket sätt den offentliga vården skulle vara bättre eller mer kostnadseffektiv och dessutom talas det ofta om att man fritt skall kunna välja läkare!

Jag och säkert många med mig, som är listade hos Jörgen Flygare, ber att få en lista på läkare i vår närhet, som har ledig kapacitet att ta emot nya patienter (över 2000).

Detta är något som vi vill att ansvariga politiker gör omgående innan några vidare beslut fattas i denna fråga, om man är beredd att ta ansvar för de beslut som kommer att fattas vore detta en självklarhet.

Jag tror även jag gör mig till tolk till många gamla som är i fasen av livet att behöva en god och trygg o. lättillgänglig vård utan halvtimmarvis väntan i telefonkö.

Det är inga kortsiktiga samarbetsavtal, som gäller ett år och över valdagen, utan en långsiktig kontakt med vår familjeläkare, som inte är av någon kortsiktig lösning.

Är det någon annan ansvarig politiker som läser detta, ge oss svar på ovanstående i Kristianstadsbladet och på uppropslistan på www.ikristianstad.nu innan några beslut fattas i denna fråga, så att vi får ett uttömmande svar på problemet med vår familjeläkares vara eller inte vara och så att vi alla vet bevekelse grunderna hos våra politiker, som gäller vår trygghet.

Alla politiker i Nordöstra Skånes sjukvårdsdistrikt har även fått ovanstående insändare som mail.

Upp till bevis!

Hur kan ideologin få gå före vårdtagarnas vilja, som man borde lyssna på och företräda??

Olle Johansson

PS Jag har sänt ovanstående som 22 mail till ansvariga politiker i distriktsnämnden.

Tyvärr är det bara 3 som behagat svara! Beklagligt med så få svar!

Det är frapperande att man inte bryr sig om individen, som är orolig för sin långsiktiga kontakt med sin läkare. Detta i synnerhet, när det är ca 2200 patienter, som berörs.

Dessutom fattas beslut bak stängda dörrar i denna fråga! Hur kan detta vara möjligt i en demokrati?

Inkomna svar kommer inom kort att läggas in här, ännu finns det tid o. plats för ett uttömmande svar med motivering, vilket borde vara självklart i ordet demokrati åtminstone i valtider!!

Ett tips till er politiker med ansvar för vår sjukvård, ring själv runt en eftermiddag och försök bli listade och försök få en läkartid.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Här kan Du skriva Dina synpunkter om sjukvården. Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15