Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Några tankar hur centrum av Kristianstad kan utvecklas.

 
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad.
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin


Blev medlem: 18 Nov 2003
Inlägg: 150

InläggSkrivet: Lör Mar 25, 2006 1:22    Rubrik: Några tankar hur centrum av Kristianstad kan utvecklas. Citera

Vi brinner ju alla för en utveckling av handelsstaden Kristianstads, som sägs vara unik, om det nu är riktigt kan jag inte förstå att fokus skall ändras till extern detaljhandel.

Enligt min mening finns all anledning till att fortsätta fokusera på vad som upplevs som bra. Detta kan göras genom att fortsätta utveckla centrum genom att finna nya handelsytor, vilket finns enligt handelsutredningen.

Tänk vilken yta som skulle kunna skapas genom att anlägga parkering på hela ytan som undre p-däck (Kosmorama) ända bort till Nya Boulevarden(Ö. Salutorget) sedan på gatuplan skapas handelsytor på hela denna yta bort till norr om Domus och sedan p-däck på 1, 2 ,3 -plan eller som kan anses som behövligt till parkeringar och inte minst på de övre planen som kan behövas till boende, arbetsplats parkeringar(hyrs per månad).

Då kommunen får in 12-14 miljoner per år p-avgifter som skulle öronmärkas, eftersom det är handeln som generar dessa intäkter och som skulle kunna räcka tiil en del av finansiering och resten skulle kunna finansieras genom ett samägt P-bolag ihop med fastighetsägare i centrala Kristianstad och kommunen (så har gjorts i Umeå).
Denna förbättrade infrastruktur, vilket också kommer att behövas i den förtätade stad som det ofta talas om.

Detta skulle också vara miljövänligare då dessa affärsytor är mer tillgängliga för fler invånare. Snart är det en stor grupp som behöver mycket tillgänglighet nämligen alla vi fyrtiotalister. Dessa äffärsytor ligger också bättre till för ett större underlag för den kollektiva trafiken, som ofta utgår från centrum.

Vad händer med de bilburna kunderna då bensinen kostar 25-30 kr/liter?

Liknande ytor går att finna om resecentrum rivs och flyttas till sitt naturliga läge vid järnvägsstationen och bara stadsbussarna behålls som det är idag.

Södra Torg är också andra stora ytor som snart ligger i tiden att aktiveras till handel likaså kanske hela rådhuskvartereretss bottenplan och såväl ytor som på norr. som. f.d. arbetsförmedlingen, som till stora delar är tomt.

Kanske i "sann" Spirit of Food anda kan något som i likhet med Möllevångstorget i Malmö skapas på norr i hela bottenplanet på fastigheten på norr på Ö. Storgatan med bara lokal producerad mat och då skulle Kristianstad kommun kunna söka anslutning till världsrörelsen SLOW FOOD och på detta sätt sätta Kristianstad på världskartan.

Likaså finns stora möjligheter på Jernhusens område på bangårdsområdet. Kanske en ny infart direkt från Härlövsängaleden in mot centrums norra delar också med möjligheter till parkeringar vid vattentornet i närhet av centrum, som skulle förbättra genomströmning av kunder på norr.

Det skulle finnas så mycket p-plaser att de skulle vara gratis alla lördagar, kanske vi i handeln eller alla vi verksamma i centrum får ta den kostnaden, då kan vi säga att vi externhandel i centrum med fri parkering, då blir Kristianstad unik. Det blir intr många öre per omsättningskrona.

Tänk att rulla ut detta budskap i vår omvärld t.ex. TV4 m.m. Kanske ett fritt tåg vid visst inköp i centrum. det finns mycke som vi skulle kunna utveckla tillsammans.

Mer än något diffust begrepp som "E22 Kristianstads handelsgata"

Vi måste skapa acceptans och dialog och förståelse hos våra beslutsfattare att det kanske vi som driver handel och verksamheter här i centrum och som är närmast den marknaden vi lever i. Vi kanske har den bästa känslan hur handeln i Kristianstad skall utvecklas.

Vi har mer känsla än alla utredare, som inte tar ansvar för genomförandet, och inte minst för alla våra anställda, som handeln sysselsätter här i Kristianstad.

Det bästa kanske vore, att utvecklingen av Kristianstads centrum utvecklas i en förening( geografisk begränsning innanför vallgraven) med alla verksamheter(t.ex. handel, tandläkare, restauranger, kontor m.m.) ihop med fastighetsägarna tillsamman tar ansvar för utvecklingen tillsamman med kommunen med 1/3 parts förhållande, då det är allas ansvar, alltså ingen paraplyorganisation utan en styrelse där alla tredjedelar tar samma ansvar och beslutar och genomför utvecklingen av centrum av Kristianstad.

Ni får ursäkta alla mina ord, men det blir lätt många, när det är något som man känner för. Vi får bara inte göra om samma sak som har hänt i allt för många städer i Sverige, utan vi måste våga gå vår egen väg och fortsätta vara unika. Detta till trots alla s.k. experter och utredare, som oftast säger samma sak i alla kommuner, där de uppträder. Jag har vänner i Göttingen och samma sak har hänt där.

Återigen SvenskaNaturskyddsFöreningen :

"SvenskHandel: ”Europas lägre produktivitetstillväxt i förhållande till USA sedan år 1995
förklaras bland annat av att detalj och partihandeln halkat efter”, ”Europeiska politiker har
strävat efter att behålla handeln inom stadskärnorna och därmed förhindrat denna
utveckling”

SvenskaNaturskyddsFöreningen: Här har Svensk Handel valt ut vissa (Gordons studie), men bortsett från andra,
studier av hur regleringar inverkar på ekonomiska parametrar. SH gör även en ovarsam
förenkling utifrån Gordons analys; exempelvis skiljer SH inte alls mellan olika EU-länder
som har vitt skilda regler för planering.

I övrigt har Boverket konstaterat att USA under många år haft en tydlig utveckling mot allt
mer externhandel. Många stadskärnor i USA har förlorat sin roll som handelsplats och mot
slutet av 1980-talet var det vanligt att gamla stadscentrum bara stod för tio procent av
handelsomsättningen i sina regioner. Nu pågår på många platser i USA mycket kostsamma stadsförnyelseprojekt i centrumområden för att motverka förslumning och
sänkta fastighetspriser. Utvecklingen i USA har också, med Gordons (2004) egna ord,
inneburit ”starving public transport”, något Svensk Handel inte redovisar när man citerar
Gordon. "
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Hur Vi räddar, stärker och utvecklar centrum i Kristianstad. Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15