Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Hur man än ropar i Kristianstad får man inget svar.

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Mån Nov 08, 2004 9:31    Rubrik: Hur man än ropar i Kristianstad får man inget svar. Citera

Hur man än ropar i Kristianstad får man inget svar.

Publicerad: Kb. 08. November 2004

Först måste jag tacka Michael Anefur (kd) för svaret angående förvaltningsflytten även om det har behövts tre insändare i samma ämne innan svar kom. Tyvärr fanns det mycket lite substans i svaret. Märkväl fortfarande inte enda konkret svar på alla de frågor jag har ställt! Märkligt!

Det märkliga är också, att inte ett enda politiskt parti i Kristianstads kommun, inte ens oppositionen, har bemödat sig eller behagat svara, trots tre insändare i samma ämne!

Jag har nämligen själv fått lära mig redan i skolan att säga: god dag, adjö och tack för maten samt att svara artigt när en fråga ställs. Eftersom jag tycker det är helt rätt så tror jag det vore klokt med ett svar från er politiker. Det skall väl inte bara vara i september vart fjärde år vi ska tala med varandra vi och ni, som vi ger vårt förtroende.

Dessa frågor finns under www.forumkristianstad.net så de är ständigt tillgängliga. Jag tror det vill till en attitydförändring, om man skall bli trovärdig hos allmänheten.

Vad är det som inte tål se dagens ljus? Det enda, som Anefur svarade var, att jag får medhåll att flytten vore bra för Kristianstad, men att det går inte för det kostar 100 miljoner kronor. Allt utan någon som helst förklaring.

Tillväxtkommunalrådet tror, att det kan kosta 100 miljoner för kommuninvånarna. Vad är det som säger det måste till skattepengar? Ännu ett löst antagande som har tagits helt ur luften utan någon förklaring eller analys! Det är väl tvärtemot. Det skulle kunna gå att frigöra kapital, om man vill inse nyttan av en breddad skattebas med stärkt ekonomi för Kristianstad, som man inser i Landskrona och Helsingborg med flera orter med att genomföra attraktivt byggande av bostäder i centrum. Vad innebär en flytt för byggnäringen i vår kommun?

Vad kostar det att omställa rådhuskvarteret till godtagbar standard? Redovisa även denna kalkyl. På så sätt slänger man inte bara ur sig 100 miljoner utan en seriös förklaring. Ett svar på en viktig och stor fråga kräver ett utvecklande svar, om det överhuvudtaget skall vara trovärdigt!

Anefur nämnde något om ansvaret för kommunala skattemedel, men det befriar väl inte någon från att svara på ställda frågor. Ansvarsfrågan har inte ifrågasatts. Återigen det är ovarsamt att bolla med 100 miljoner på detta vis utan att redovisa hur dessa siffror är framtagna.

Jag får hoppas att det inte går lika godtyckligt till i andra sammanhang. Återigen hur har detta undersökts? Så resonerades det uppenbarligen inte vid borgensåtagandet på cirka 30 miljoner kronor i Åhus hamn.

Tillväxtkommunalrådet skriver också: "jag är osäker på huruvida det verkligen finns intressenter, som är villiga att investera de pengar som behövs i köp av rådhuskvarteret". Hur har detta undersökts? Har det överhuvudtaget gjorts några externa förfrågningar i detta ärende?

Jag har också bett att få en kopia på den utredning, som har gjorts, men detta också helt utan någon reaktion. När får vi se kalkylen, om den nu är slutbehandlad får den väl anses som offentlig handling?

Jag vill gärna påpeka, att min respekt hur skattepengar används är säkert lika stor för min del, fastän det ibland inte verkar vara så i den offentliga vardagen. Dessutom är förbättringen av kommunal service, som denna flytt bidrar med ett unikt tillfälle, eftersom husen på Södra Kasern är tomma!

Anefur nämnde något om centrumnära boende. Det är centrum som diskuteras och om detta frågorna ställts. Anefur gjorde också en jämförelse av stadsförnyelseprojektet, centrumgruppen och en eventuell flytt av förvaltningen. Gör man jämförelsen med dessa två utvecklande saker för vår stad, så antingen vill man inte eller inser man inte den stora nyttan av ovan nämnda flytt. Det är två olika saker, som visserligen hör ihop. Detta går inte att jämföra stadsförnyelseprojektet med vad som skulle kunna skapas i och med rådhuskvarteret!

Jag förstår inte detta, då det ofta talas om hur viktig dialogen är och det goda med engagerade kommuninvånare. Annat är det, när någon så kallad politisk motståndare "hoppar på" någon inom politikerkåren eller ser något fel inom något annat politiskt läger, då går det mycket fort att fatta pennan och bemöta detta ofta redan nästa dag. Det kanske inte är så konstigt att det förekommer att förtroendet sviktar ibland!

Någon politiker som jag mött vid flera tillfällen säger alltid vid varje möte, att "jag har en färdig insändare så det kommer snart ett svar", men vid nästa möte kommer en ursäkt om tidsbrist.

Staden och även jag blir mycket ledsna att man tar så lättvindigt på människors engagemang. Detta ger tyvärr inget trovärdigt intryck. Det står att läsa på kommunens hemsida om demokratiberedningen På vilket sätt fungerar eller bevakar demokratiberedningen ovanstående?

Skall Kristianstadsborna fungera som ambassadörer och känna delaktighet och engagemang är det viktigt följande citat efterlevs med en öppen dialog i annat fall skapar förhållningssättet en massa badwill.

Tillväxtkommunalråd Michael Anefur (Kb 14/10-03): "Ett av syftena är att alla 75000 invånare ska bli ambassadörer för kommunen, och varje gång de är utanför gränserna tala väl om hur bra orten är som de kommer ifrån."

Kommundirektör Agne Furingsten (Kb 21/10-03): "Det måste till ett brett samarbete. Öppenhet är viktigt, alla vägar är inte upplåsta, utan nu är tankar, idéer och kreativa uppslag välkomna."

Tillväxtkommunalråd Michael Anefur (Kb 21/10-03): "Det är inte så många nya hjul som ska uppfinnas och det är inte meningen att vi ska köpa oss till framgång. I stället är det hjälp, stöd och uppmuntran åt alla engagerade människor som redan finns som ska till."

Jag skriver inte detta för min egen skull utan för vår fina stads framtida och långsiktiga utveckling. Jag tror, om vi alla bryr oss om vår omgivning blir allt helt annorlunda.
Skriv du också! För på det sättet kan vi tillsammans utveckla Kristianstad, som är värt allt positivt.

Olle Johansson

Kristianstad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15