Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Jag upprepar mina frågor ang. RÅDHUSKVARTERET i punktform.

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin

InläggSkrivet: Lör Okt 16, 2004 8:56    Rubrik: Jag upprepar mina frågor ang. RÅDHUSKVARTERET i punktform. Citera

Jag upprepar mina frågor och punkter, som jag ville få ett svar på i Kristianstadsbladet efter två införda insändare i Kristianstadsbladet.

Insändarna p.g.a. den stora allmännytta som denna förflyttning av kommunens förvaltning innebär för Kristianstads centrums utveckling.

Det är aldrig för sent att svara , om dialogen med kommuninvånarna skall vara trovärdig!

Här följer frågorna och punkterna ännu en gång:

• Hur stora ytor finns i rådhuskvarteret?

• Vilka ytor behövs?

• Vilka ytor finns pga. av otidsenliga lokaler?

• Vilken internhyra per kvadratmeter används i internkalkylen i rådhuskvarteret?

• Vad säger normen om hur många kvadratmeter som är standard för en kontorsarbetsplats?

• Hur många arbetsplatser finns i dag i detta kvarter?

• Vad kostar en eventuell ombyggnad av rådhuskvarteret med dess otidsenliga lokaler?

• Underhållet är väl inte det allra bästa, som det är just nu?

• Vad är priset på kvadratmeter vid hyra respektive köp i före detta skattehuset vid hyra respektive köp i före detta skattehuset?

• Vad gäller tillgänglighet är den bättre i före detta skattehuset. Dessa hus är byggda som förvaltningshus från början och behöver således ingen omfattande ombyggnad för att öka tillgängligheten. Även om det har talats om behov av stora ombyggnader. Har huset fungerat väl till skattemyndigheten i åtskilliga år, så borde det också kunna göra så även i fortsättningen speciellt i spartider.

• Behov av ombyggnad var inte anledningen till skattemyndighetens flyttning. Är det ett sätt att få kalkylen att peka i rätt riktning?

• Det lär ha gjorts en utredning av Norrporten om rådhuskvarteret? Redovisa kommunens internutredning och Norrportens utredning av rådhuskvarteret i Kristianstadsbladet innan beslut tas.

• Förhandlingsläget för ett bra hyres/köpekontrakt kan väl knappast vara bättre, eftersom skattehuset stått oanvänt i många år?
Denna flytt kunde vara ett stort tillskott i utvecklingen av Kristianstad – genom att sälja dessa före detta bostadsfastigheter och återställa dessa till bostäder samt en renovering av dessa fastigheters vackra fasader, som i dag inte kan sägas vara i bästa skick.

• Beaktas i den kommunala utredning en möjlig breddad skattebas genom att attrahera nya kommuninvånare till detta attraktiva bostadsläge i rådhuskvarteret plus en massa arbetstillfällen inom byggsektorn, som så väl behövs?

• Vad innebär t.ex. ett ökat boende i centrum för en säkrare stad?

• Så resonerar man i Landskrona, som är på väg att skapa ett attraktivt boende vid hamnen likaså har man byggt attraktiva bostäder i Helsingborg. En renovering och ombyggnad av rådhuskvarteret kunde om något stärka Kristianstads profil.

• Vad beräknas investeringskostnaderna i rådhuskvarteret för ombyggnad till tidsenliga kontorslokaler?

• En försäljning av dessa fastigheter skulle naturligtvis också stärka den dåliga kommunala ekonomin. Det kan inte vara något självändamål för kommunen att äga fastigheter. Det är inte ovanligt med väl fungerande verksamheter i hyrda lokaler.

• Varför detta hemlighetsmakeri och utdragna process vad gäller utredningen innan beslut tages angående flytt av kommunförvaltningen till ett fullt färdigt kontorshus? En ekonomisk kalkyl kan redovisas på många sätt beroende på vilken infallsvinkel som ligger till grund.

• Det hade varit intressant att få de olika politiska partiernas syn och åsikter om vad ovanstående flytt skulle kunna betyda för Kristianstads långsiktiga utveckling genom svar i Kristianstadsbladet innan beslut fattas och tiden går för långt.

Bästa politiska partier i Kristianstads kommun jag förväntar mig och ser framemot ett svar och åsiktsförklaring från varje parti i Kristianstadsbladet på ovanstående punkter innan beslut vad gäller Rådhuskvarteret, eftersom det enligt min uppfattning och många med mig är mycket viktigt för Kristianstads centrums utveckling allt i den goda dialogens tecken, som så ofta förs farm i vår kommun. En renovering och ombyggnad till bostäder och annan verksamhet av rådhuskvarteret kunde om något stärka Kristianstads profil.

Dessa frågor har införts i Kristianstadsbladet två gångeer genom insändare. Märkväl tills nu har ingen av våra beslutsfattare behgat svara, som vi givet vårt förtroende!
Vad menas med dialog?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15