Forumstart
www.forumkristianstad.net
Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera   ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 
Alternativ stadsbevarade busslänk av Kristianstads unika ren

 
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
olleJ45
Site Admin


Blev medlem: 18 Nov 2003
Inlägg: 150

InläggSkrivet: Sön Okt 31, 2010 12:23    Rubrik: Alternativ stadsbevarade busslänk av Kristianstads unika ren Citera

Alternativ stadsbevarade busslänk av
Kristianstads unika renässans centrum.




Ett bussalternativ som tar hänsyn till tillgänglighet för handeln och besökare och
bevarande av Kristianstads unika och riksintressanta renässans centrum samt
boende kvalité i centrum av Kristianstad.

Detta förslag och alternativ är kostnadseffektivt, då befintliga trafikleder för
genomfartstrafik används samt ej kapitalförstörande som alt. V. Boulevarden är,
dels genom att rasera redan befintliga p-platser samt detta alternativ kräver även
ytterligare stora investeringar.

Redan 100119 enligt NSK stod det att läsa: ” Projektet beräknades ursprungligen
kosta 117 miljoner kronor, men nu tror utredarna att slutnotan snarare blir
omkring 176 miljoner kronor. Indexuppräkning, ledningsomläggning och högre
projekteringskostnader än väntat ligger bakom fördyringen.
Ett nytt förslag har dessutom lämnats in av C4 Teknik som innebär att Västra
Boulevarden byggs om till en gångfartsgata med en maxfart på sju kilometer i
timmen.

På onsdag ska kommunstyrelsens arbetsutskott titta närmare på
projektbeskrivningen.”.

Vad beräknas kostnaden till idag ca 9 månader senare med denna fördyring från
117 miljoner till 176 miljoner i januari plus merkostnaden för nämnda förslag av C4
Teknik?

Är det ekonomiskt ansvarsfullt och optimalt att använda kommuninvånarnas
kommunalskatt på detta vis jämförbart med mitt och andra kostnadseffektiva
förslag till busslänk i Kristianstad, som dessutom fördärvar vår tillgänglighet
och vårt renässans centrum?

Jag och många med mig är förvånade över vårt kommunalråds Bengt Gustafsons
uttalande ”Vi har haft hur många möten som helst. Men är det så att de känner
sig akterseglade är det till att beklaga, då får vi göra något åt det, lovar han.”
i Kristianstadsbladet 100918 angående kontakten med affärsmännen, som är
de näst största arbetsgivarna i Kristianstads kommun samt kontakten med
fastighetsägarna!

Vid samrådsmötet i Östermalmskyrkan redan 080819, som även kommunalrådet
Bengt Gustafson var närvarande på, framkom följande:


Det sades också på en genomgång av planen, att man tänker leda in
regionbussarna, där befintliga parkeringar idag finns på V. Boulevarden för att
sedan ledas in vidare på S. Kaserngatan.

Tillgängligheten för hela centrum måste utredas mer med konkreta förslag hur
detta skall lösas. Denna helhetslösning har märk väl inte nämnts i någon av de
samrådunderlag som finns tillgängliga och som underlag för remissvar. Någon
ansvarig sade i Östermalmskyrkan sa, att det kommer att finnas parkeringar i Härlöv.
Jag misstänker det menades andra sidan Helgeån. Vem tror t.ex. att El-giganten
eller någon annan stormarknad hade etablerat sig, om de hade fått beskedet att
parkeringarna kommer att byggas 300-400 meter bort från huvudentrén? Samma
sak gäller för oss näringsidkare här i centrum av Kristianstad. Kollektivtrafiken
kommer att öka, men alla bor inte vid en hållplats eller väljer inte åka kollektivt. Tas
inte detta på allvar så är det lätt döda innerstan.

Enl. mitt förmenade såväl som f.d. Stadsarkitekten Sune Friström påpekade, vore
detta förödande för statskärnan och de boende på V. Boulevarden.

Dessutom kommer tillgängligheten betydligt att försämras till centrum, som är
mycket viktig för alla centra.
Att koppla alla regionbussar till järnvägstationen är mycket positivt, men dessa
bussar skall ledas dit endast genom in- och utfart norrut och sedan vidare ut från
staden genom Snapphanevägen söder eller norrut och Härlövsängaleden.

På så vis belastas inte centrum av dessa stora bussar, detta ansåg även Friström
var lämpligt.

All lokalbusstrafik i centrala delarna bör trafikeras av miljövänliga mindre
stadsbussar t.ex. gasbussar, som även i framtiden kan trafikera S. Kaserngatan
och Nya Boulevarden. Ovanstående förslag gäller regionbussar.

Liggande förslag är, som jag ser det bara en förflyttning av den tunga busstrafiken

från Nya Boulevarden till Södra Kaserngatan plus en betydlig försämring av
tillgängligheten till centrum och för de boende på V. Boulevarden, även om dessa
parkeringar kan ersättas på annat håll men dock inte så centralt.

Jag har de sista två åren besökt minst 50 städer i Tyskland i storlek som ungefär
Kristianstad.
Inte i någon stad har jag träffat på att regionbussar leds genom centrum,
där möjlighet finns att undvika detta, som nu det föreslås med den tilltänkta
Kristianstadslänken.

Förhoppningsvis är det inte exploatören av Östra Centrum eller Skåne Trafiken,
som ställer dessa krav gentemot Kristianstads Kommun med all tung trafik genom
vårt unika kulturella renässans centrum?

Kristianstad 100930

Olle Johansson

Ö. Storgatan 41
29131 Kristianstad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Kommunala Kristianstadsfrågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
L10 Web Stats Reporter 3.15