|
www.forumkristianstad.net Forum Kristianstad Öppet-, obundet- och oplitisktforum online för alla i Kristianstadsbyggden!
|
| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
olleJ45 Site Admin
|
Skrivet: Sön Sep 21, 2008 21:51 Rubrik: Insändare 080602 Äldreromsorg |
|
|
Äldreomsorg
Är Kristianstad som Gislaved?
Publicerad: 2 juni 2008, 01:15
Efter att jag sett ett inslag i Rapport SVT tisdagen den 20 maj angående ett äldre pars boende i Gislaved, där 90-årige Arvid Andersson från Broaryd i Gislaveds kommun vill bo ihop med sin hustru som har beviljats plats på särskilt boende – Gislaveds kommun säger nej och har överklagat en dom från länsrätten – anser jag mig tvungen att skriva följande rader.
Gislaveds kommun anser att Arvid Anderssons behov kan tillgodoses i hemmiljön, och att han inte behöver bo tillsammans med sin hustru. Arvid sa i SVT:s Jönköpingsnytt: "Det känns hårt, det är ju tokeri det här. Vi har varit gifta i 63 år, och det vore ju konstigt om vi inte kunde få leva de sista åren ihop också."
Länsrätten har gett Arvid Andersson rätt och beslutade i april att Arvid också har rätt till att bo på särskilt boende tillsammans med sin hustru. Länsrätten grundar sitt beslut på den mänskliga och humana inställningen och anser även detta skall vägas in i Gislaveds felaktiga beslut.
Till min och säkert alla i hela Sverige stora förvåning accepterar inte Gislaveds kommun Länsrättens beslut utan har överklagat till Kammarrätten, vilket är ett tydligt bevis på kommunens syn på sina åldriga kommuninvånare.
De, som har ansvaret för dem som har behov av äldreboende eller för oss blivande kunder på ett äldreboende är våra politiker, som får vårt förtroende på valdagen. Detta är att likna med ett avtal. Det är dessa politiker, som har det direkta ansvaret. Med andra ord är dessa politiker ansvariga för denna dåliga omsorg vi medborgare allt för ofta får läsa om i pressen.
Det har snart gått så långt i Sverige att livskvaliteten för djuren är mer reglerad än för dessa gamla människor, som en gång i tiden varit de som hjälpt till att bygga Sverige.
Vi borde starta ett uppror i stil med löneupproret för sjuksköterskorna eller bensinskatteupproret, där även alla Sveriges kommuner borde betygsättas, så att det skapas en badwill för de kommuner som inte tillräckligt värnar om sina åldriga kommuninvånare.
Vi måste alla hjälpas åt. Det gäller våra anhörigas tillvaro och även vår egen framtida tillvaro. Tänk efter alla politiker, alla har vi eller har vi haft en mor och en far. Det vill till en ändrad attityd och människosyn mot de gamla i samhället för att inte "spä på" politikerföraktet ytterliggare.
Det är skandal, att fall som det i Gislaved, när det gäller omvården av våra åldringar, skall till och visas i SVT för att våra beslutsfattare i Sverige förhoppningsvis skall komma till insikt att förändringar måste komma till stånd, dock fortfarande inte i Gislaved.
Nu några frågor med anledning vad som inträffat i Gislaved. Hur ser planen ut i Kristianstad för framtida åldringsboende?
Hur många platser för äldreboende behövs om 5, 10 respektive 15 år? Hur ser investerings- och byggplanen ut för detta behov? Det bör vara tämligen lätt att få fram eftersom åldersstrukturen i kommunen är känd, även om detta behov uppstår bortom nästa valdag.
Fyrtiotalisterna är många, så ett stort behov av äldreboende lär komma. Det behövs kanske sparas i "ladorna" för framtiden? I stället för denna enorma skuldsättning för nybyggen som är på gång i Kristianstads kommun för 730 miljoner kronor, viket inte kan ses som ansvarsfullt att lämna över denna skuldsättning till nästa generation i synnerhet, när många fyrtiotalister är på väg från det aktiva arbetslivet och inom en överskådlig framtid är i behov av annat boende med ökade kostnader för Kristianstads kommun.
Märkligt nog finns det mycket lite nämnt i den nyss reviderade och framtagna fördjupade översiktsplanen Kristianstad växer – en stad i balans, om var de tilltänkta placeringarna för äldreboende och seniorboende planeras.
Stadens ledande kommunalråd och de politiska partierna bör redovisa här var för sig i Kristianstadsbladet i form av insändare denna framtida investeringsplan och svar på ovanstående för oss Kristianstadsbor, så vi slipper att vara oroliga och så vi kan få en human ålderdom, vilket eftersätts allt får ofta i vårt land.
Denna utveckling av det positiva äldreboendet är också något, som i högsta grad kan bidraga till Kristianstads positiva attraktionskraft för nyinflyttning för gammal som ung.
Olle Johansson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
olleJ45 Site Admin
|
Skrivet: Sön Sep 21, 2008 21:53 Rubrik: Svar 080604 K-bladet Bo Silverbern |
|
|
Vi satsar på äldretrygghet
Publicerad: 4 juni 2008, 01:15
Senast uppdaterad: 4 juni 2008, 10:16
Fempartistyret i Kristianstad gör flera satsningar på äldreområdet. Det skriver Bo Silverbern (m), ordförande omsorgsnämnen i Kristianstad, i en replik till Olle Johansson.
Är Kristianstad som Gislaved? I ett inlägg (2/6) ställer Olle Johansson den frågan. Vidare vill Olle Johansson ha svar på frågor om planering av framtidens boende. Frågor om framtidens boende för äldre är föremål för regeringens Äldreboendedelegation. Ett slutbetänkande kommer vid årsskiftet. Via delbetänkandet vet vi, att framtidens boende för äldre enkelt kan beskrivas i biståndsbedömt boende med vård och omsorg, eller tillgängliga lägenheter i form av trygghetsboende.
Planeringen för fler särskilda boenden och platser för personer med demenssjukdomar är redan i gång. Efter valet har majoriteten beslutat att omvandla servicelägenheterna vid Hammarshemmet till särskilt boende. Nästa vecka kommer omsorgsnämnden, att ta ställning till inriktningen av det nya boendet vid Sommarro. För att nyttja statsbidragen för särskilt boende, kommer tillbyggnaden att få inriktningen särskilt boende.
Därmed kan Kristianstad under samma tak (Sommarro) underlätta för makar med olika behov att bo nära varandra, i den så kallade "parbogarantin".
Den nya majoriteten i Kristianstad bygger nya platser i stället för de platser som avvecklades under tidigare år. Planeringen med ålderskurvorna visar, att år 2020 kommer behovet av biståndsbedömt boende att vara större än i dag. Anledningen är, att det under 1930-talet föddes färre personer än under 1920-talet. Därmed får Sveriges kommuner en respit, innan 40-talisterna gör entré i äldreomsorgen.
Kommande flerårsplaner måste bygga på demografiska förändringar såväl för skolan som för äldreomsorgen. Kommande särskilda boenden kan mycket väl drivas av andra än kommunen. Den 1 november startar det "fria valet" i hemtjänst och omvårdnad. Vi behöver fler aktörer även inom boendet i vår kommun.
Majoritetens budgetförslag tar upp investeringarna till och med år 2011 i flerårsplanen. I den processen ingår det nya Sommarro med både drift och investering från och med år 2010.
Planering och byggande av tillgängliga lägenheter (trygghetsboende) ligger utanför omsorgsnämndens ansvar. Dock försöker undertecknad att i alla sammanhang påtala behovet av nya tillgängliga lägenheter. Bra exempel på nytt boende för äldre blir 30 lägenheter Södra Fäladen vid Näsbyviadukten, samt de blivande husen intill Finlandshusen. Därutöver finns det intressenter som vill bygga i närheten av Möllebackshemmet i Åhus och Skärdalshemmet i Vä.
Förhoppningen är, att blivande hyresgäster nyttjar de mötesplatser som finns i kommunens verksamheter i Kristianstad, Vä och Åhus. Om den fördjupade översiktsplanen, frågar Olle Johansson var äldreboende och seniorboende planeras?
Situationen för äldre finns i skrivningar om folkhälsoperspektivet. Under rubriken om attraktivt boende, är det självklart att närhet till centrum, dagligvaror och kollektivtrafik är attraktivt för såväl äldre om yngre. Nya tillkommande bostadsområden som är markerade i översiktsplanen, bör bygga på tanken att integrera såväl yngre som äldre.
Det är dock inte bara boendeformerna som är viktiga för en god äldreomsorg. Det finns mycket annat, låt mig ge några exempel.
Stöd till anhöriga som vårdar är viktigt. Därför har Kristianstad satsat resurser på detta. Anhöriga gör en oerhört stor insats, som inte nog kan premieras.
Sedan årsskiftet har kommunen fått en "Fixar-Hans" som skall hjälpa äldre och funktionsnedsatta med enklare arbetsuppgifter.
Kristianstad stimulerar våra äldre som har fyllt 75 år till att åka kollektivt, genom de fria bussresorna. I april åkte cirka 14 000 personer buss med det nya kortet.
Sedan några veckor har den uppsökande verksamheten varit igång för personer som har fyllt 80 år. Verksamheten försöker hitta personer som i dag inte har någon kontakt med Omsorgsförvaltningen.
Uppdraget är att minska riskerna med olyckor i hemmet samt att upplysa om vilka nätverk som det finns för samvaro med andra personer.
I likhet med Olle Johansson tycker jag, att en positiv bild av äldreboendet skapar attraktionskraft för Kristianstad.
Bo Silverbern |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
olleJ45 Site Admin
|
Skrivet: Sön Sep 21, 2008 22:03 Rubrik: Upprepaad fråga K-bladet 080617 |
|
|
Den goda kommunen för alla?
Publicerad: 17 juni 2008, 01:15
Senast uppdaterad: 17 juni 2008, 09:50
Gör politikerna i Kristianstads kommun sitt bästa för att utveckla hela kommunen? Det undrar Olle Johansson, Kristianstad.
Jag upprepar några väsentliga frågor från min insändare i Kristianstadsbladet, som jag gjorde den 30/5, om något som i högsta grad gäller det goda livet i Kristianstad.
Det blev bara ett allmänt svar, som vi alla håller med om, utan något svar på mina direkta frågor.
Jag hoppas att jag denna gång får ett svar av alla beslutande partier, efter alla vallöften om ökad öppenhet och medinflytande.
Hur många platser för äldreboende behövs om 5, 10 respektive 15 år? Hur ser investerings- och byggplanen ut för detta behov? Det bör vara tämligen lätt att få fram eftersom åldersstrukturen i kommunen är känd, även om detta behov uppstår bortom nästa valdag.
Fyrtiotalisterna är många, så ett stort behov av äldreboende lär komma. Det behövs kanske sparas i "ladorna" för framtiden? I stället för denna enorma skuldsättning för nybyggen som är på gång i Kristianstads kommun för 730 miljoner kronor, vilket inte kan ses som ansvarsfullt att lämna över denna skuldsättning till nästa generation.
I synnerhet som många fyrtiotalister är på väg från det aktiva arbetslivet och inom en överskådlig framtid är i behov av annat boende, med ökade kostnader för Kristianstads kommun.
Är det en sund ekonomi, när man nu i senaste budgetdebatten inte kan tänka sig 10 öres skattesänkning av kommunalskatten? Att leva på marginalen verkar inte vidare genomtänkt och ansvarsfullt.
Alla vill vi ha en levande landsbygd med dess basorter, vilket det står i många partiprogram att det värnas om.
Något som helt går emot dessa tankar är de stora externa markområden reserverade för externhandel, som inte miljömässigt kan sägas bidraga positivt till den miljövänliga kommun som Kristianstad vill vara.
Denna externhandel är ej heller något positivt för de äldre med den försvårande tillgänglighet till de externa handelsområden för de äldre. Det är ej heller positivt för de äldre i basortena runt Kristianstad.
Detta kan synas lite märkligt, när det talas om en kommun med hög livskvalitet i hela kommunen för gammal som ung.
Vid en presentation av översiktsplanen sades det att ytor för dagligvaruhandel och närhandel reserverats även i de olika bostads centra eller i basorterna i vår kommun, men att det inte går att tvinga fram etableringar på dessa ställen.
Det är just dessa stora externa handelsområden, som nu föreslås i översiktsplanen och som slår ut andra etableringar till exempel livsmedelshandel i just basortena och i bostadscentra eller att inga nyetableringar kommer till stånd.
Kristianstads kommun har, om viljan finns, ett alldeles ypperligt styrmedel till sitt förfogande att utveckla hela kommunen genom Plan- och bygglagen, vilket även är Boverkets, Svenska naturskyddsföreningens och Länsstyrelsens åsikt, då jag varit i kontakt med dessa.
Jag citerar här några väl genomtänkta tankar från Linderöd, som gäller för hela kommunen, som var införd den 7/6:
"Bland byns invånare finns äldre som vill flytta ifrån sina hus men inte lämna Linderöd. Det skulle därför vara önskvärt att ett kommunalt byggbolag ville uppföra lägenheter på några av de lediga tomterna i byn.
Det är vår förhoppning att kommunledningen ska inse att Linderöd inte är en belastning, utan en by med potential - en by värd att satsa på. Vi trivs i Linderöd och hoppas få fortsätta med detta! Linderöds Byagille"
Albert Westergren, docent i vårdvetenskap Högskolan Kristianstad, skrev just, som sammanfaller med min åsikt, i sitt inlägg (13/6): "Mer intressant vore det med en debatt kring hur mat- och måltidssituationen skulle kunna förbättras för de äldre personer som är ensamboende, har svårt att ta sig till affären (eftersom de lokala butikerna nästan helt upphört att existera), har svårt att laga mat och som saknar sällskap under måltiderna."
Jag hörde på en del av direktsändningen från budgetdebatten i kommunfullmäktige, som pågick i över tolv timmar, där upprepades det ofta vi måste var tydliga, så jag och säkert många ser nu denna gång framemot alla partiers svar i denna viktiga fråga.
Olle Johansson
OBS! Inget vidare svar kom på mina seriösa frågor trots upprepning! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|